Jak se dělá...
O nás
Akce 2003
Aircombat
Naše letiště
Naše modely
Album
kroužek
Co se dělo
Odkazy



Fotografování z modelu



   Dobrých rad a zkušeností není nikdy dost, a proto jsem požádal Oldu Kašku, autora leteckých záběrů Jablonného nad Orlicí, aby nám sdělil nějaké okolnosti vzniku těchto pěkných fotografií. Napsal mi následující:

    "Leteckomodelářských" fotek máme spoustu. Vyzkoušeli jsme celkem 4 způsoby upevnění foťáku na třech různých modelech. Nejdříve jsme fotoaparát nainstalovali do pumovnice modelu Jumbo (model Standy Franka, je taky na jedné z těch historických fotek), výsledkem však byly nepříliš pěkné, svislé snímky. Pak jsme (tedy Standa) usadili aparát za boční okénko téhož modelu (samozřejmě sklo muselo pryč). To už bylo něco jiného, na obrázky se dalo koukat. Jenomže Jumbo potřebuje velký tým a velké auto na dopravu. Tak jsme foťák i se servem přivázali pod křídlo motorového větroně Vega. S ní jsme dokonce operovali i z fotbalového stadionu. Jenomže zase jsme byli u svislých snímků, a představa, že něco "vyblejsknem" v zatáčce se ukázala jako lichá. Nakonec jsme vyrobili polohovatelný držák podle RCM 4/96 str.15. Celý je z gabonové překližky tl.3mm. Osadili jsme ho na motorový model Angel, který provozujeme od r. 1997. Angel má velkou nosnost (profil Clark Y), díky motoru MVVS 7,5 dostatečnou rychlost a za letu je velice klidný. Může se letět na plný plyn, stačí jen vést model přesně rovně a pomocník pilota může sázet jeden snímek za druhým. Vše jde neuvěřitelně rychle, za tři minuty je nebezpečná mise nad městem skončena a model s nákladem snímků jde na přistání. Jsou to trochu nervy, rádio ani motor nesmí vysadit, je lépe si neustále nechávat rezervu výšky na případné doklouzání.
    Fotopřístroj je obyčejný kompaktní "fix focus" s motorovým převíjením, optika ale není nic moc, snímky nemají nejlepší rozlišení. Spouští se obyčejným servem Futaba FPS-12 ze starých zásob, které tlačí na spoušť přes plochou pružinu, aby to nebylo příliš natvrdo a nemuselo se to tak přesně justovat. Před focením nastavím výchylku serva páté funkce 0-0, pak ji na jednu stranu postupně zvětšuji, když cvakne spoušť, přidám ještě 5% jako rezervu a je to.
    Používáme vysílač Flash-5, který má 5. kanál ovládaný přepínačem. Při omezení výchylek se docílí velmi rychlého ovládání spouště, což je příjemné, neboť pomocník - fotograf musí prodlevy mezi snímky odhadovat. Při komunikaci pilota s fotografem je dobré místo teď…teď, říkat jedna…dva…, jinak po desátém snímku nevíme kolik jich vlastně bylo (máme to vyzkoušeno).
    To je pár poznatků k fotografování z modelu.

    Tak to byly Oldovy zkušenosti. A my vám přejeme, budete-li také experimentovat, aby se i vaše letecké snímky povedly.


    počet přístupů:
kódování: ISO-8859-2
© LMK Orlík Žamberk, 2003
e-mail: orlik_zamberkcentrum.cz
webmaster: mirek_stepancentrum.cz
Na hlavní stránku
poslední aktualizace: 26. 9. 2006